خانم مهندس

شبکه - نرم افزار - سخت افزار - عکس - شعر - متفرقه

خانم مهندس

شبکه - نرم افزار - سخت افزار - عکس - شعر - متفرقه

شبکه حسگر بی‌سیم

  

شبکه حسگر بی‌سیم (Wireless Sensor Network/ WSN) به یک شبکه بی سیم از حسگرهای خودراهبر گفته می‌شود که با فاصله پخش شده اند و برای اندازه گیری گروهی برخی از کمیت‌های فیزیکی یا شرایط محیطی مانند دما، صدا، لرزش، فشار، حرکت یا آلاینده ها، در مکانهای مختلف یک محدوده کاربرد دارد. شبکه‌های حسگر با انگیزه استفاده در کاربردهای نظامی مانند نظارت بر میدان جنگ، توسعه پیدا کرد. اما امروزه شبکه‌های حسگر بی سیم در صنعت و بسیاری از مقاصد غیر نظامی استفاده می‌شوند، از جمله نظارت و کنترل فرآیندهای صنعتی، نظارت بر سلامت دستگاهها، نظارت بر محیط و یا خانه، کاربردهای مراقبت از سلامتی، خانه‌های هوشمند و کنترل ترافیک. 

علاوه بر یک یا چند سنسور، هر گره از شبکه معمولاً مجهز به یک فرستنده و گیرنده رادیویی (یا هر وسیله مخابراتی بی سیم دیگر)، یک میکروکنترلر کوچک، و یک منبع انرژی (معمولا یک باتری) است. اندازه یک گره سنسوری بسته به اندازه بسته بندی آن تغییر کرده و تا یک دانه شن قابل کوچک سازی است. که قطعات این شنریزه در ابعاد میکروسکوپی هنوز باید ساخته شود. به طور مشابه قیمت هر گره حسگر می‌تواند بین چند صد دلار تا چند سنت، بسته به اندازه و پیچیدگی مورد نیاز یک گره متفاوت باشد. محدودیت‌های قیمت و اندازه در گره‌های حسگر منجر به محدودیت در منابعی مانند انرژی، حافظه، سرعت پردازش و پهنای باند در آنها می‌شود.

یک شبکه سنسور معمولاً تشکیل یک شبکه‌های بی‌سیم اقتضایی (ad-hoc) را می دهد، به این معنی که هر گره از الگوریتم مسیریابی multi-hop استفاده می‌کند. (تعداد زیادی گره یک بسته اطلاعاتی را جلو برده و به ایستگاه مرکزی می رساند).

در حال حاضر شبکه‌های بی سیم حسگر یکی از موضوعات فعال تحقیقاتی در علوم کامپیوتر و ارتباطات است که هر ساله تعداد بیشماری کارگاه و کنفرانس در این زمینه انجام می‌شود.

نظرات 3 + ارسال نظر
شهریار کوچولو چهارشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:32 ق.ظ http://lotoos.blogsky.com

درود خانوم مهندس

منظور از گره ی سنسوری چی بود!!؟

شبکه های حسگر نوری هم می شه تو این دسته از حس گر ها قرار داد آیا!!؟
مــــــرسی از وبلاگتون
دلت شاد
لبت خندون
لپت گل گلـــی

وجدان سه‌شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 01:30 ب.ظ

واقعا کپی پیست هم حدی داره...

احسان جمعه 26 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:29 ق.ظ http://forum.wsnlab.ir

سلام
مطلب شما رو مطالعه کردم . و باید به عرض یرسونم که اولین انجمن تخصصی شبکه حسگر بی سیم افتتاح شد . پیکر بندی، نرم افزار، سخت افزار، چالش ها و کاربرد های شبکه حسگر بی سیم برخی از مواردی است که در این انجمن به بحث و بررسی گذاشته شده است . منتظر حضور شما و اطلاع رسانی شما نیز هستیم . لطفا با نام انجمن شبکه حسگر بی سیم ایران لینک کنید . با سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد